Haal meer verkopen met behulp van CRM systeem (en hoe gebruik je dit)
07 maart 2024 

Haal meer verkopen met behulp van CRM systeem (en hoe gebruik je dit)

CRM staat voor Customer Relationship Management. Dit houdt de manier in waarop een bedrijf de klantrelaties en interactie met hen beheert. Een CRM-systeem is het systeem waarin dit wordt bijgehouden. Hierin worden processen, zoals klantbeheer, salesmanagement en productiviteitsdoeleinden in genoteerd, zodat je meer winst kunnen maken. Het doel is vaak makkelijk: namelijk het verbeteren van je zakelijke relaties, zodat je bedrijf groeit.

 

Voordelen van CRM-systeem


Wil je je klantrelatiebeheer verbeteren, dan heb je een CRM-systeem nodig. Hierin verzamel je namelijk alle gegevens over de klantinteracties en gegevens. Doordat je dit noteert in een CRM-programma, is iedereen in het gehele bedrijf op de hoogte aangaande de klant. Hierdoor vindt er een betere samenwerking plaats binnen de verschillende teams, de klant wordt beter geholpen en op langere termijn leidt dit tot grotere klanttevredenheid en klantenbinding. Of je nu actief bent op de b2b of b2c markt, een customer relation system heeft veel voordelen.



 

Een CRM-systeem gebruiken


Heb je een eigen bedrijf? Dan is een CRM-systeem uitermate handig voor jou, want hierin kan je alle leads in automatiseren. Als je klanten spreekt, dan noteer je hierin ook al het contact. Verschillende activiteiten kan je in een CRM-pakket integreren, namelijk: marketing, e-commerce en service. Hierdoor is iedereen van alles op de hoogte wat er speelt binnen je bedrijf. Als je je sales uitbesteden gaat, dan ben je precies op de hoogte op het moment als

een appointment setter nieuwe leads gaat genereren.  



 

Wat kan CRM betekenen voor de diverse bedrijfsonderdelen



Een CRM-systeem is niet alleen handig voor klant acquisitie, ook voor andere bedrijfsonderdelen brengt het veel voordelen met zich mee. Salesteams hebben meer inzicht in klantinformatie en targets, waardoor ze meer leads genereren op lange termijn. Daarnaast geeft CRM informatie hoe campagnes, teams en producten presteren. Het invoeren van gegevens kost minder tijd, waardoor er meer tijd besteedt kan worden aan acquisitie van klanten. In een CRM-programma kan de klantenservice alle contactmomenten noteren. Alle teams kunnen duurzame klantrelaties opbouwen, want de relaties worden in dit systeem beter beheerd. Daarnaast kan een marketingafdeling goede en gemakkelijker prognoses maken.


Een CRM-strategie ontwikkelen

 


Als je CRM gaat implementeren is het noodzakelijk dat er een plan van aanpak is waarmee je bedrijf de relaties met klanten gaat verbeteren en daarmee de kosten omlaag brengt. Dit wordt vaak gebruikt in combinatie met het beste CRM-systeem. Het beste CRM-systeem is natuurlijk voor elk bedrijf verschillend. Wat voor de één werkt, werkt voor de ander niet. Een CRM-strategie heeft verschillende voordelen, de huidige verkoopleads lopen verkooptrechters door, daardoor is het duidelijk waar ze zich in het traject bevinden en weet het salesteam wat de volgende stap is. Daarnaast zijn alle potentiële klanten en verkoopkansen snel te identificeren.

 

Heb je een goed CRM-systeem, moet dit alleen nog gevuld worden

met nieuwe klanten? Wil jij dat een salesteam die nieuwe leads voor je binnenhaalt?

Neem dan contact op met Vennema Klantrelatiebeheer en plan vandaag nog een

kennismaking in!

Over de schrijver
Reactie plaatsen